Miliony na remont ul. Olsztyńskiej w Toruniu: Znamy zwycięzcę przetargu!

Po miesiącach wytężonych analiz i porównań, komisja przetargowa podjęła decyzję o wyborze wykonawcy przebudowy ul. Olsztyńskiej. Konsorcjum, w skład którego wchodzi firma Balzola sp. z o.o. oraz hiszpański partner, złożyło najbardziej atrakcyjną ofertę opiewającą na niemal 103 mln złotych.

Proces przetargowy i decyzje

Przetarg na tę strategiczną inwestycję został ogłoszony 11 marca 2025 roku. Rywalizowało w nim siedem firm, a ich oferty cenowe oscylowały między 103 a 132 mln zł. Choć komisja już wybrała zwycięzcę, formalne potwierdzenie decyzji wymaga jeszcze uprawomocnienia. Przez dziesięć dni od ogłoszenia wyników, uczestnicy mają prawo odwołać się do Krajowej Izby Odwoławczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Szczegóły projektu modernizacji

Planowana inwestycja obejmuje niemal dwukilometrowy fragment ul. Olsztyńskiej, rozpoczynając od ul. Czekoladowej aż do granic miasta, wzdłuż drogi krajowej nr 15. Projekt przewiduje budowę dwóch jezdni o szerokości 7 metrów każda, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Kluczowym elementem będzie budowa nowego wiaduktu oraz kładki pieszo-rowerowej nad linią kolejową nr 27, co umożliwi bezkolizyjny przejazd.

Zakres prac i infrastruktura

Modernizacja obejmie także rozbiórkę obecnej nawierzchni, budowę nowych chodników, ścieżek rowerowych oraz dróg dojazdowych. Zaplanowano instalację nowoczesnego oświetlenia oraz czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu ulic Ceramicznej i Nowego Przelotu. W ramach inwestycji powstaną również przepusty na Strudze Toruńskiej, ekrany akustyczne oraz przebudowa infrastruktury technicznej, w tym sieci energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych oraz wodociągowych i kanalizacyjnych.

Finansowanie inwestycji

Koszty realizacji projektu, po optymalizacji przeprowadzonej w grudniu 2024 roku, wyniosą około 145 mln zł. Na realizację przedsięwzięcia miasto zabezpieczyło w budżecie na 2025 rok 45 mln zł, a w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2026-2028 przewidziano dodatkowe 55 mln zł. Pozostałe wydatki zostaną pokryte z finansowania zwrotnego, w tym preferencyjnej pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy oraz dotacji z subwencji ogólnej budżetu państwa.

Harmonogram realizacji

W przypadku braku odwołań, podpisanie umowy z wybranym wykonawcą jest planowane na wrzesień 2025 roku. Zakończenie wszystkich prac oraz oddanie zmodernizowanej drogi do użytku ma nastąpić w pierwszym kwartale 2028 roku.