MZK Toruń wzywa do szybkiej dzierżawy używanych autobusów na trzy miesiące!

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu zdecydował się na pilne rozszerzenie swojej floty autobusowej poprzez wynajem nowych pojazdów. Przetarg na dzierżawę pięciu nowoczesnych autobusów niskopodłogowych został już otwarty, co wskazuje na szybkie tempo realizacji tego projektu.

Nowe pojazdy dla Torunia

Poszukiwania obejmują jednoczłonowe autobusy spełniające normy spalin Euro VI. Wybrane pojazdy mają wspierać flotę MZK przez trzy miesiące. Zamówienie to zostało oficjalnie ogłoszone 26 sierpnia 2025 roku. Toruńskie MZK już wcześniej inwestowało w zakup używanych pojazdów, co było szeroko opisywane w branżowych mediach.

Specyfikacja techniczna

Wymagania techniczne są jasno określone: pięć autobusów o napędzie spalinowym, długości od 11,50 do 12,50 metrów, z produkcji po 2014 roku, musi być w pełni niskopodłogowych i jednolitej marki. Istotną cechą jest układ drzwi 2-2-2 z rampą dla wózków inwalidzkich, co ma zapewnić dostępność dla osób niepełnosprawnych.

  • Pojemność silnika powinna wynosić minimum 6700 cm³.
  • Wyposażenie w klimatyzację pasażerską jest obowiązkowe.
  • Szerokość autobusów ma wynosić co najmniej 2,55 metrów.

Szczegóły dzierżawy

Kontrakt przewiduje okres użytkowania wynoszący trzy miesiące. Dostawa pojazdów ma nastąpić w ciągu dwóch tygodni od podpisania umowy. MZK odpowiada za bieżącą eksploatację oraz koszty paliwa, natomiast dostawca pokrywa koszty ubezpieczenia oraz podatku transportowego. Dodatkowo, wykonawca musi zapewnić działanie silnika i skrzyni biegów.

Przetarg i jego szczegóły

Proces przetargowy jest otwarty, ale nie podlega regulacjom PZP, co wynika z jego specyfiki jako zamówienia sektorowego poniżej progów unijnych. Uczestnicy muszą jedynie dostarczyć niezbędne oświadczenia i aktualne dokumenty rejestrowe, bez potrzeby wnoszenia wadium czy specjalistycznych referencji.

Oferty można było składać do 3 września 2025 roku. Nie jest jeszcze jasne, czy jakieś oferty zostały złożone, ale jeżeli tak, to będą one oceniane wyłącznie na podstawie ceny.

Strategia rozwoju floty

To kolejny krok toruńskiego przewoźnika w kierunku rozbudowy floty używanych pojazdów, po wcześniejszym zakupie dwunastu takich autobusów z opcją zwiększenia liczby do piętnastu. Planuje się zakończenie tej transakcji jeszcze przed końcem roku, co pozwoli na wzmocnienie floty w kontekście umów aglomeracyjnych oraz dostaw nowych elektrobusów współfinansowanych z funduszy unijnych. W związku z tym obecna inwestycja w autobusy spalinowe o normie Euro VI ma charakter tymczasowy.