Toruń, poprzez swojego miejskiego operatora komunikacyjnego, ogłosił przetarg na projektowanie nowej infrastruktury tramwajowej, w tym linii i zajezdni. Miasto podkreśla swoje zaangażowanie w rozwijanie efektywnych i przyjaznych dla środowiska form transportu miejskiego, takich jak tramwaje. Realizowane są plany dotyczące budowy nowych tras tramwajowych, tworzenia nowych sieci połączeń i zapewnienia odpowiedniego taboru i infrastruktury.
Obecna zajezdnia tramwajowa ma już swoje lata, równając się wiekiem z toruńskim systemem komunikacji miejskiej, który powstał w 1891 roku. Na przestrzeni lat, zajezdnia nie była w stanie sprostać rosnącej liczbie tramwajów obsługiwanych przez miasto. Ze względu na ograniczoną powierzchnię i historyczną wartość, nie jest możliwe jej rozbudowanie i dostosowanie do aktualnych wymagań. Nie można w niej zainstalować urządzeń niezbędnych do obsługi nowoczesnego taboru, takich jak tokarka podtorowa czy myjnia. Z tego powodu konieczna jest inwestycja w nową zajezdnię tramwajową, a później również autobusową.
Nowa zajezdnia będzie zlokalizowana na zachodzie Torunia, w określonej jako Strefa Toruń-Zachód, zgodnie z planami rozwoju przestrzennego miasta na lata 2024-2029+. Teren pod inwestycję, o powierzchni około 11,5 hektara, znajduje się przy granicy miasta, na przedłużeniu ulicy Łukasiewicza. W nowej zajezdni znajdować się będą m.in. hala naprawcza i warsztatowa z tokarką podtorową i stanowiskiem do oceny stanu kół oraz hala odstawcza. Obiekt ma być energooszczędny, z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, a także systemem retencji wód opadowych i zamkniętym obiegiem wody w myjni.
Dojazd do nowej zajezdni zapewniony zostanie od strony południowej od Szosy Bydgoskiej oraz od wschodu od ul. Łukasiewicza. Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2026-2029.
W ramach projektu przewidziano budowę nowej dwutorowej linii tramwajowej długości 3500 metrów prowadzącej do zachodniej części Torunia. Tor będzie przebiegał początkowo od pętli Motoarena wzdłuż Szosy Bydgoskiej, następnie skręci w ul. Pera Jonssona prowadząc do Motoareny Toruń. Dalej linia będzie kierować się na północny zachód do nowej zajezdni. Wzdłuż trasy zaplanowano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych a większość torowiska ma być wykonana w technologii zielonej.
Budowa nowej zajezdni i linii tramwajowej są częścią projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu”, który jest kandydatem do otrzymania dofinansowania z europejskich Funduszy na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Decyzja o dofinansowaniu jest obecnie w fazie oceny.